CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

SPARKLING ME

SPARKLING ME

ZAMAN SUKA DUKA KITA BERSAMA....

Aku harap korang enjoy.. and thanks coz melayari my blog, if u wanna give any comment please do so in ruangan komen.. hohoho.. pandai betul BI aku ni.. padanlah terjemahan tak lepas2 huhu..

Terima kasih di atas sokongan and dorongan dan penambahbaikan idea yang diberikan.. Kerjasama anda amatlah saya hargai.. (apa-apa yang eden ada masalah tolonglah bantu ek)..

Anyway thanks sebab masih sudi nak baca blog ni.. khas untuk korang sumer... Especially for Puan Noorizam Azira...

Tuesday, March 18, 2008

Kini di Politeknik Sultan Idris Shah

Aku rasa korang tau apa yang aku nak citer pasal Politeknik ni kan, biasalah tu kita kan sehati and sejiwa tapi tido tak sebantal ek.. lain jadinya kang...

Memula sebelum aku masuk ke Poly ni aku dapat kolej dulu, tak lama pun, adalah dalam 2 bulan jer, tapi yang bestnya kolej tu banyak yang aku pelajari, pasal ilmu hitam pun ada gak.. kolej tu kat Pulau Indah, lia mesti tau tempat ni, aku masuk dulu kat Inpens International College, aku amik Juruteknik Sistem Komputer, aku belajar camne nak baiki komputer rosak, bape ram dia, mother board, sume tu lah, time tu kira aku ni pro jugaklah camne nak baiki komputer and laptop, tapi skang sume tu dah lupelah.. sorilah ek tak dapek den nak nolong kome ni.. pastu dalam masa yang sama aku mintak lah U and Poly, tapi Poly ni aku dapat pun coz kakak sedare aku yang tolong nak carikan so, kire aku mintak tolong dialah...


Selama aku kat kolej tu aku nak citer sikit pengalaman aku tengok orang kene rasuk.. korang mesti dah biasa tengok yang kene rasuk tu adala dalam sorang 2 orang kan, tapi yang kene kat kolej aku ni, time tu dalam minggu MSK Suai Kenal, daripada seratus orang, nak dekat 60 orang yang kene rasuk, ada yang menjerit-jerit, pempuan biasalah mestilah meracau-racau kan, tapi yang laki tu, mula-mula aku gelak gak.. siap boleh bersilat pula, yang tak tahan ada pulak silat jawa, wat lawak jer lebih, siap ngan dia punya kopiah jawa sekali, wakakaka.. nak terburai isi perut aku.. bila tengok mata sume merah-merah mula la aku pun tak sedap hati, pastu start adegan sedih aku, coz aku mula menangis ketakutan... malunya aku korang tau aku nangis ni, puan Noorizam, diam-diam dah ler bila bace blog saya ni yer...

Sambung citer balik, korang nak tau, kat kolej aku dulu tu ramai gak la yang mengamalkan ilmu-ilmu ni, ada yang leh nampak ni, ada yang leh nampak itu, tapi aku tak pernah nampak lagi la time ni...

Korang nak
dengar citer lawak aku tak sebelum aku dapat poly ni... tak nak dengar ke?? ala dengarla.. dengarla... nak citer ni... aku citer gak ek.. long... long.. long.. time ago.. hehe. ok2 serius, time forum kat kolej tu, aku sakit pewot.. hehehe, jangan bace kalo korang ngah makan, pastu sekali akunya nset jatuh dalam lubang tandas da... terus terbantut.. kalo korang berani tak nak korek dalam lubang tandas tu.. mesti tak berani kan.. aku main seluk jer aku nya tangan kat dalam lubang tandas tu... korang paham2 jerla, bau tak yah nak citer... sekali aku kuar tangan, macam-macam khazanah yang kuar.. huhuhu.. sian tangan aku.. dan dan tu jugak aku gi basuh tangan aku and cuci akunya nset n simkad... sayang oooo dah la nset tu orang bagi.. nset first tu wa cakaplu.. walaupun cikai tapi aku tetap sayang..

Lepas jer forum tu aku terus bawa nset aku gi kedai, dalam 60 ringgit aku k
ene untuk repair nset tu.. bila nak amik tu, tawkey kedai tu tanye aku ini macam : "amoi nset lu ada jatuh dalam itu longkang ka?" aku ngan muka dah merah-merah tahan gelak cakap camni. "ini nset masuk dalam lubang tandaslah apek.." apek tu terkejut dia kata camni pulak : " aiya... kenapa lu tak bagitau awal2, boleh gua taruk clorox kasi bersih ini nset!" memang gelak giler2 r aku ngan member aku, aku citer kat mai, mai pun tak sanggup kalo nset jatuh kat lubang tandas... sekali nset tu kene curi, dah la baru tukar housing, lawa tuuuu.. takpelah, nset jatuh dalam lubang tandas pun ada orang nak kan... hehehe.. kalo orang yang curi tu tau, mesti dia samak habis-habisan nset tu... tulah antara kenangan yang aku tak leh lupa bila aku masuk kolej tu.. eh! aku lupe nak gitau korang, aku dapat kolej tu sebab anjuran zakat, tugas aku kat situ just belajar jer, duit poket n makan sume diorang tanggung..

Pas 2 bulan tu, aku check internet cakap aku dapat poly ni.. memang sedih giler r nak berpisah ngan member-member kat sana, rasa tak nak gi sini jer, tapi memandang kan yang ni diploma n yang aku amik kat kolej tu plak sijil, aku gagah kan diri untuk melangkah pergi dari sisi diorang.. sedih tak yah nak citer la, kalo hingus leh kuar dari hidung aku, memang dah tenggelam dah poly ni agaknya.. uih melebih2 pulak, tapi aku takde gambarlah nak kongsi ngan korang, sori yer...

Mula-mula daftar poly, memang aku tak kenal sorang pun kat sini, yang aku kenal hanyalah member aku nama dia Syazwani binti Mohamad SMD 4 ape aku taktau lak.. dari start sekolah, kolej, n sampailah ke poly ni, aku same ngan dia jer.. aku pun tak tau yang dia dapat poly ni.. memang tak disangka2... ramai gak budak sekolah aku dulu yang dapat poly ni... memang jodoh kitorang agaknya dapat poly yang sama kan...
Mula-mula masuk langkah jer pintu pagar tu memang aku rasa poly ni besar lah jugak, tapi dah lame duduk sini, tengok2 rasanya takdelah besar mana sangat, huhu.. jangan marah... just nak berlaku jujur ngan diri sendiri jer... class first yang kitorang masuk dulu class Office Management, korang ingat tak lagi.. takkan tak ingat kot kite bertentang mata ngan Puan Saabiah dulu, mummy 4C sumer.. pastu baru masuk kelas puan Dewi Maharah, ajar subjek Trengkas.. time tu aku ingatkan trengkas tu singkatan perkataan cam contoh yang jd yg, makan jd mkn, sayang jd syg, dan jd n, camtulah.. sekali tulisan cacing daa......... tak paham aku time tu...

Dalam kelas tu aku duduk sebelah Nicky, takkan tak ingat kot.. mesti ingat p
unya.. segala kenangan manis n pahit yang pernah kita lalui bersama dia dulu.. semoga apa yang dia wat sekarang ni dapat menjamin masa depan yang diimpikan.. orang pertama yang aku kenal Nicky lah, pastu baru Is, pastu baru korang-korang yang lain... memang time dapat poly ni, tak bape suke r pasal jauh, hujung dunia.. dahla dulu aku pakai maxis tapi tak dapat line la pulak, memang mencabar betul, nak mesej pakwe aku pun susah... ops terkantoi pulak, hehe... dan dan terus tukar celcom. ehem promote nombor telefon sikit, 013-2795809, hehe haha huhu, gatal gak aku ni.. jangan gitau orang tu tau.. kang tak pasal-pasal jer kene kang..

Duduk sini memang aku kene biasakan dirila dengan environment kat sini, aku mintak u tak dapat so datanglah sini.. sebenarnya aku sukakan bidang kerja luar yang lebih mencabar dari ni, tapi tak dapat pula, kursus ni pun kakak sedare aku sebenarnya yang letak, kalo tak memang aku tak kan dapatla poly ni sebab bukan aku pun yang aply, kakak sedare aku yang tolong apply kan.. Alhamdulillah dapat pulak kan...

Tekanan
kerja tak yah nak citerlah.. tiap sem aku rasa tekanan dia same jer.. kerja memang banyak, baru siap wat assignment yang ni, assignment yang lain dah menanti, memang kalo jenis orang yang tak kuat semangat takkan dapat teruskan, tu yang ramai berhenti, aku dengar budak sem 1 yang laki si audi tu pun dah berhenti dah, syukurlah kita ni suma jenis orang yang kuat semangat and sanggup bersengkang mata untuk siapkan assignment kita, tepukan pada diri sendiri.. tepuklah depan komputer ni, aku jer yang tengok, bukan ada orang lain pun, watpe nak malu, malu-malu kambing lak korang ni... hehe..

Tapi dalam banyak-banyak tekanan tu ada gak peristiwa yang takkan aku lupakan event sampai ke dalam tanah sekalipun.. iaitu OMBAK!!! hehe korang mesti ingatkan, wat Puan N
oorizam and kakak serta abang senior, kalo nak tau tanya dak2 dsk 4C, mesti gelak mengekek2 pastu, latihan kawad kaki tu adalah yang terbaik pernah aku wat, selama ni aku mane reti berkawad, reti mengorat adalah, dulu kalo time sekolah pun aku tak bape aktif dalam kawad kaki ni, orang suruh pusing belakang, aku tak pusing2 pun.. hehe...

Dalam kelas tu aku memang suka bercakap lah, tapi sekarang memang aku kuat giler melatah, maybe sebab time aku sekolah dulu aku selalu kaco orang melatah kot, tah la aku pn tak tau sangat sebenarnya.. sapa yang kaco aku, aku gitau kat wan aku, siapla korang.. hahaha...

Lepas dah lalui sume tu kat sem 2, dapatlah aku meneruskan pengajian aku kat luar pulak iaitu time LI, aku rasa sem 3 tu yang paling syok sekali!!! aku pun tau korang sume rasa camtu, terasa bebas sikitla dari kongkongan assignment and dapat g merayau2 kat luar tu, aku wat LI kat Hotel Singgahsana PJ. Dekat ngan umah mak aku kat sana, pegawai-pegawai kat ofis aku tu sumernya baik-baik n best-best, selalu gakla ajak aku kuar makan n sampai yang ada nak ajak aku tengok wayang lagi, yang tu aku tak bape layan sangat, takutla nak tengok wayang berdua, kalo ramai takpe gak... Memang banyak benda yang aku belajar kat Hotel tu, aku belajar care nak amik tempahan bilik, care nak wat minit mesyuarat, care nak wat tempahan berbuka puasa time orang puase.. memang banyak bendalah yang aku belajar...

Aku mula2 masuk bahagian Human Resource, aku rapat gak lah ngan Puan Suriah tu, dialah yang ajar aku mana aku tak tau, tapi bila time tak banyak kerja, leh pula dia kasi aku majalah ajak aku bace ngan dia dalam ofis tu, memang sempoi habislah, tapi bila big boss masuk, sumer jadi kelam kabutlah.. hehe.. En. Rosli Head Department kat bahagian Human Resource tu pun rapat gaklah ngan aku, best dapat berhubung ngan diorang, hari tu aku ada gi Hotel tu balik sebab nak amik surat-surat yang aku lupa nak amik tu, diorang siap rindu-rindu aku lagi.. hehe jangan jeles... aku tau ada antara korang lebih rapat lagi ngan bos masing-masing kan, tapi aku tak rapat sangat ngan big bos kat situ iaitu Tuan Haji Rohizan Zainal, aku just rapat ngan HOD kat situ jer... yang bestnya tiap kali masuk kitchen mesti makanan benda pertama yang aku capai hehe... kekadang ada kerja yang bukan kene mengena ngan secretary pun aku wat gak cam purchasing, tapi dia ajarlah aku camne aku nak wat bende alah tu sume...

Aku pun pernah g wat catering kat luar, lepas aku dah pindah department ke Sales & Marketing Department kat luar, memang best la sebab dapat tau apa yang diorang wat kat luar sane, and dapat berkenalan ngan ramai pihak kat luar tu....

Memang banyak kenangan yang terindah kat Poly ni macam aku pernah masuk persembahan untuk malam dinner kitorang, yang lagu Ang Geling tu.. takkan lupa kot.. hehe.. janganla wat2 lupa pulak, tu antara kenangan terindah kita bersama.. kalo nak citer memang banyak sangat, kang juling sampai terkuar2 biji mata korang kan.. susahlak aku nanti.. apa2 pun korang memang best especially kepada bebudak DSK 4C, kenangan terindah antara kita akan ku pahatkan dalam hati sampai bila2, dah graduate nanti jangan lupakan aku pulak.. sayang korang sumer, wat pensyarah2 yang sentiasa tabah menghadapi kerenah anak2 muridmu, saya mewakili DSK 4C dan sumer pelajar Jabatan Perdagangan, ingin meminta maaf atas keterlanjuran kata dan kelakuan sama ada secara sengaja atau tak sengaja.. semoga Puan mendoakan kejayaan anak2 muridmu.. sekian.. huhu.. touching la pulak!!!

tulah serba sedikit mengenai poly ni.. ada masa aku citer lagi ek.. nak kejar mase ni.. k daa...

1 comments:

Admin said...

jemput ke forum politeknik di http://www.mypolycampus.net :)